Wat is jouw spaarpercentage?

Het spaarpercentage is voor FI'ers (financial independents) een belangrijk gegeven. En niet voor niets, want de meeste mensen (moeten) werken voor hun geld, en dus komt je inkomen uit arbeid. Om een kapitaal op te bouwen, zal je dus moeten sparen.

Het is dus belangrijk om te sparen, en dus ook om bewust te sparen: met jezelf een plan afspreken hoeveel je spaart.

Eerst even over de formule achter het spaarpercentage:

Spaarpercentage = gespaard bedrag / inkomen

Stel je hebt een netto inkomen van 2000 euro p/m, en je spaart 500 euro, dan heb je dus een spaarpercentage van 25%.

Dit lijkt misschien niet zo boeiend, maar ik vond het leuk om het als volgt te zien: Als je 50% van je maandelijkse inkomen spaart, dan kan je de volgende maand vrij nemen. Met maar 6 maanden per jaar werken heb je dan je jaar 'rond'.

Alleen ben ik niet van plan om ieder jaar een aantal maanden vrij te nemen. Ik doe het voor vrij nemen op de langere termijn. Althans dat denk ik. Wellicht doe ik het ook om financieel onafhankelijk te zijn, en neem ik dan alsnog niet vrij, maar ga ik de 'krenten uit de pap' halen qua werk. De toekomst gaat het leren.

Terug naar het spaarpercentage: de mijne heb ik net berekend, en dit is 30%. Ik dacht dat het meer zou zijn, en daar heb ik twee dingen van geleerd:

1. Ik kan waarschijnlijk meer sparen, als ik bewuster ga sparen. 
Ik spaar nu wat er overblijft, dus dat betekent dat ik niet iedere maand consistent een bedrag spaar. Ik had geen strategie eigenlijk. Wat ik nu ga doen: "pay myself first". Ik ga vlak nadat mijn salaris binnenkomt, automatisch een vast bedrag overmaken naar mijn spaarrekening. Dan is het van mijn lopende rekening af, en dan moet ik het daarmee doen.

2. Nog meer sparen, als ik de "gaten in mijn hand" ga opsporen.
Ik denk dat ik ook best eens kan schrikken van de kleine dingen, die samen een grote klap geld blijken te zijn, op maandbasis. Hier denk ik aan de vele bakkies koffie to-go. En eten bestellen en uit eten gaan... Hier ga ik een overzicht van maken, ik ga mijn maandelijkse uitgaven op een rijtje zetten.

Wat is jouw spaarpercentage? Wat heb je gedaan om het te verhogen? Laat het hieronder achter!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hypotheek: wat is het verschil tussen de lineaire- en de annuïteitenhypotheek?

De Beleggersillusie boek review en de Do's en Don'ts